Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en effektiv metode for behandling av enkelte kroniske senelidelser. Kroniske senelidelser skyldes ofte overbelastning over tid eller som sekundær plage etter akutt traume der belastbarheten i vevet har vært nedsatt og ikke tålt normal belastning. I slike tilfeller har kroppens evne til å reparere skadet vev stoppet opp. Trykkbølgebehandling benyttes for å bygge opp igjen vevet til å kunne tåle normal belastning igjen.

Trykkbølgeapparatet sender mange små høyfrekvente slag mot huden som brer seg innover i vevet. Denne typen stimuli setter i gang fysiologiske reaksjoner i vevet og kroppen starter på nytt sin egen reparasjonsprosess. Trykkbølgene bryter ned skadet vev og kroppen danner nye friske senefibre som erstatter de skadede. På denne måten klarer kroppen å bygge opp vevet sterkere, slik at den er i stand til å tåle samme belastning/påkjenning igjen. I tillegg sørger trykkbølgene for at det sentrale nervesystemet overstimuleres med impulser fra smerteområdet, noe som fører til at nervesystemet "glemmer" de gamle smertesignalene fra vevet. På denne måten programmeres nervesystemet på nytt og nervesystemet vil ikke lenger tolke smertesignaler fra skadestedet ved belastning

Hva kan behandles med trykkbølger?

På følgende lidelser brukes trykkbølger effektivt som behandlingsverktøy: Smerter i hælsenen (Ahilles)

• Helspore (Fascitis plantaris)
  • Hoftesmerter (Trochanter)
  • Kalkskulder
  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Musearm
  • Runners knee
  • Jumpers knee

Triggerpunkter

Våre terapeuter som jobber med Trykkbølgebehandling

Erik Pettersen

Osteopat MNOF

Stein Kåre Øfjord

Magnhild Hegland Solberg

Fysioterapeut MNFF

Utfører ultralydveiledet undersøkelse og trykkbølgebehandling.