Akupunktur

Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsform som gjennom både lang erfaring og moderne medisinsk forskning viser seg å være en effektiv behandlingsmetode med svært få bivirkninger. I akupunktur bruker vi tynne nåler for å påvirke gjennomstrømningen av energi (qi) i kroppen vår. En forutsetning for god helse er fri flyt av energi gjennom kroppens energibaner (meridianer).

Forskjellige faktorer kan være med på å forstyrre energiflyten og vise seg i en form for ubalanse i kroppen. Eksempelvis ubalanse mellom ro/aktivitet, varme/kulde, feil kosthold, kan føre til at energien stopper opp eller løper løpsk og sykdom og smerte er et faktum. Ved bruk av forskjellig nåleteknikker påvirker vi energibalansen etter behov. Etter behandling kan man både føle en viss tretthet eller få mer energi, avhengig av hvordan man stimulerer nålene og hva en ønsker å oppnå i behandlingen.

Diagnostiseringen blir gjort gjennom grundig gjennomgang av sykehistorie og livssituasjon.

Trygghet

Akupunktur er helt trygt når den utføres av godt utdannede akupunktører. Akupunktører som er medlemmer av Norsk Forening for Klassisk Akupunktur (NFKA), har solid utdannelse (minimum 4 år) i både medisin, sykdomslære og akupunktur. Men det finnes også terapeuter som ikke har mer enn et helgekurs og likevel tilbyr nålebehandling, for din egen sikkerhet er det derfor lurt å sjekke med Akupunkturforeningen før du velger deg en akupunktør!

Her i Norden er Akupunktur mest kjent for sin smertelindrende effekt. Ofte i forbindelse med muskel-skjelett plager og hodepine. Utover det har akupunktur effekt på tilstander som:

• ‍Stressrelaterte plager
  • Fordøyelsesplager