Manuellterapeut

Manuellterapeuter er spesialister på skade og sykdom i muskelskjelettapparatet. De undersøker og vurderer bevegelsesapparatets nevromuskulære og biomekaniske funksjon med tanke på bevegelighet, stabilitet og smerte.

Manuellterapeuten er primærkontakt og kan rekvirere røntgen, MR og CT, samt henvise til spesialisttjenesten og fysioterapi. Manuellterapeuten har også muligheten til å sykemelde hvis det er behov for det.

Etter en grundig undersøkelse vil du få informasjon om diagnose, årsak til plagene og hvilke behandlingsopplegg som vil kunne hjelpe deg. Vi benytter vitenskapelig dokumenterte behandlingsmetoder for å lindre smerte, gjenopprette normal funksjon eller forsinke en økende funksjonssvikt. Behandlingen kan bestå av leddmobilisering og manipulasjon, manuell bløtvevsbehandling, muskeltøyninger og nervemobilisering. I tillegg kan manuellterapeuten gi deg et tilpasset treningsopplegg og veilede deg i rehabilitering etter skade. Manuellterapeuten foretar sin vurdering med en grunnleggende forståelse for at noen plager i muskelskjelttsystemet også kan skyldes psykososiale forhold.

Manuellterapeuten behandler sykdommer og smerter i muskler og ledd som f.eks

• Smerter i korsrygg  og bekkenet
  • Smerter i øvre del av ryggen og nakke
  • Kjevesmerter
  • Hodepine og svimmelhet
  • Skuldersmerter
  • Smerter i arm
  • Smerter i hofte og ben
  • Rehabilitering etter skader og operasjoner

Du trenger ikke henvisning fra lege for å søke hjelp hos en manuellterapeut. Manuellterapeuten er utdannet til å stille diagnoser basert på en grundig undersøkelse, og til å skille mellom plager i muskel/skjelettsystemet og annen alvorlig sykdom.

Vår manuellterapeut

Jane Marit Ørslien Tofte